مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45978 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

فلسفة اين كه فرو بردن سر در زير آب روزه را باطل ميكند چيست؟
نسبت به احكام الهي بايد شخص، حال تعبّد و تسليم و قبول داشته باشد و بداند كه راه سعادت او عمل به احكام خدا است و به طور كلّي ما معتقديم كه در عالم تشريع و احكام، حكمي كه بدون مصلحت باشد يا دفع مفسدهاي از آن منظور نباشد وجود ندارد، هر چند در بعضي موارد، خصوص فوايد يك حكم را درك نكنيم.
عالم تشريع، مثل عالم تكوين است. شما در وجود خودتان هم ميدانيد كه همة اعضا و اجزاي كوچك و بزرگ بدن شما داراي فايده و مصلحتي است؛ امّا از آنها بس از كه هزار فايده، يكي را هم ندانيد.
خلاصه همانطور كه از بعضي روايات استفاده ميشود، ما مانند بيماريم و خداوند متعال طبيب حقيقي است. بيمار بايد به دستور پزشك عمل كند و اگر خود، پزشك باشد و نفع و ضرر هر غذا و دارو را بداند به طبيب رجوع نميكند.
غرض اين است كه بايد در عين حال كه اطّلاع از بعضي فلسفهها و حكمتهاي احكام، خوب است و حتّي در قرآن مجيد و در روايت بيان شده، امّا چون احاطه بر آنها ممكن نيست و عدم وجود مصلحت نسبت به هيچيك از احكام، قابل اثبات نميباشد و خداوند مشرّع اين احكام، عالم و حكيم به تمام جهات و ابعاد وجود اين بشر است، همه را طبق حكمت و مصلحت تشريع فرموده است؛ و ما بايد بعد عمل به اين احكام را در خود قوّت بخشيم.
با اين وجود راجع به فلسفه و حكمت اين حكم جزئي ارتماس، ميتوان گفت: چون روزه، امساك از يك سلسله اموري است كه مطابق و موافق با طبع انسان است (مثل خوردن، آشاميدن و …) آب تني و سر به زير آب بردن نيز مخصوصاً در فصل گرما از اين قسم امور است؛ از اين رو امساك از آن در حدّي كه تمام سر را يكباره به زير آب فرو برد هم واجب شده است.

معارف دين
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.